مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس، بعد از ظهر یکشنبه در نشست هماندیشی رسانهای میان سازمان بسیج رسانه فارس و اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس که به مناسبت هفته بسیج به میزبانی خبرگزاری مهر استان فارس برگزار شد بیان کرد: رسانه در عین اینکه میتواند تهدیدی در دست دشمن برای ضربه زدن به بنیانهای فرهنگی ما باشد فرصتی است برای تبیین ارزشها و معارف الهی و انقلابی و با مخاطبشناسی صحیح و تولید محتوای فرهنگی فاخر در قالبهای متنوع متنی، بصری و تصویری، تجسمی، نمایشی و چند رسانهای و انتشار آن از طریق رسانهها میتوان به صورت هدفمند و مؤثر تولید فرهنگ کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن قانع گفت: تولید فرهنگ باید بر اساس شناسایی تقاضا، نیازها و مطالبات جامعه و پاسخگویی به این نیازها صورت گیرد و توأم با رویکرد حل مساله باشد.
وی افزود: گفتمان سازی و جریانسازی بخشی از این رویکرد است که باید به ترمیم و ساخت هویت اجتماعی و جهتدهی به رفتارهای جمعی منجر شود و از دل آن خودآگاهی جمعی روییده شود و جامعه را به نوعی صیانت و توانمندسازی برساند.
حجت الاسلام والمسلمین قانع گفت: برای این توانمندسازی باید از ابزارهای مناسب گفتمان سازی استفاده کنیم و با جریانها و دستگاهها و افرادِ همراه، همافزایی کنیم و بسیج رسانه که متشکل از بسیجیان به معنای تودههای آگاه و خودجوش مردم انقلابی ما است و ابزار رسانه را نیز با خود همراه دارد میتواند کمک بسیار شایانی به فرهنگسازی و اعتلای جامعه کند زیرا رسانه به عنوان انعکاسگر بخشی از فرهنگ عمومی در تغییر مثبت شاخصهای فرهنگی مردم نقش دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه با نام بردن از تولیدات فرهنگی چون نمایش میدانی محشر در شیراز و استقبال بسیار خوب مردم از آن گفت: هنر ما جذب مخاطب از اقشار گوناگون به ویژه قشر خاکستری است و برای این کار نیاز به جذب افکار و سلایق گوناگون داریم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با اشاره به فعالیتهای قرارگاه نوجوانان این اداره کل و برپایی رویداد دختران حاج قاسم گفت: در این رویدادها بنا داریم رویکرد حل مساله را به نوجوانان بیاموزیم تا به جای اینکه مطالبات خود را به کف خیابان آورده و با لحن و شیوهای هیجانی بیان کنند خود تفکر نقادی و حل مساله را برای حل مسائلشان فراگیرند.
وی افزود: مستندسازی زنان تأثیرگذار، سوژه نگاری مبلغین و امام جمعه محلات، اجرای طرح رویداد رسانهای نوآوین و اقداماتی که در معاونت فرهنگی این اداره کل و دیگر بخشها در حال انجام است باید با هدف آسیبشناسی فرهنگی و با زیرساختی به نام اعتماد به مردم پیش برود تا اثرگذار باشد و با همراهی و همافزایی دیگر دستگاهها توأم باشد.
استفاده از ظرفیت گروههای جهادی و به ویژه NGOها از جمله دیگر نکاتی بود که حجت الاسلام والمسلمین قانع بر آن تاکید کرد و خواستار نقشآفرینی بیشتر مردم در حل مسائل جامعه شد.
رسانهها به جای خبررسانی صِرف، حلقه واسط میان مردم و مسؤولین باشند
در ادامه، رئیس بسیج رسانه فارس ابتدا ضمن تأیید اهمیت نقش نهادهای مردمی به عنوان حلقههای میان مردم و مسؤولین که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته گفت: باید در گفتمانسازی فرهنگی به مردم اعتماد کرده و آنها را مورد توجه قرار بدهیم زیرا در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران هرگاه مردم پای کار بودهاند کار به درستی پیش رفته است.
هادی رضایی با بیان اینکه هر کاری که به صورت بخشنامهای درآمد اثرش کمرنگ شد گفت: کارها باید در راستای اعتلای نظام و خدمت به مردم فارغ از جناحبندیها صورت گیرد تا حضور میدانی مردم نیز پررنگتر شود و اغلب امور به دست خود مردم سپرده شود و دولت و حاکمیت دست از تصدیگری همه امور برداشته و نقش پدرانه و نظارتی داشته باشند و به مردم اعتماد شود همانگونه که در بزنگاههایی چون دفاع مقدس به مردم اعتماد کردیم و نتیجهاش را دیدیم.
وی افزود: در وقایع اخیر و جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه، مردم دنیا خودجوش و بسیجیوار به صحنه آمده و حماسههای بزرگ و میلیونی رقم زد در حالی که اگر قرار بود حاکمیت و دولت آنها به صورت دستوری یا سفارشی مدیریت کار را در دست میگرفت نتیجهاش بایکوت فجایع پیش آمده در غزه میشد زیرا دولتهای غربی بر خلاف مردمشان حامی اسرائیل هستند.
رئیس بسیج رسانه فارس بیان کرد: مردم جهان در این حادثه و در حادثه شهادت سردار سلیمانی، با چشم دیدند، با قلب حس کردند و با حضور حماسی خود ارادتشان را به محور مقاومت نشان دادند.
رضایی با بیان اینکه باید نگاه سردار سلیمانی به ولایت فقیه و سیاست را الگوی خود قرار بدهیم تا شاهد تغییرات باشیم؛ افزود: در آئین تشییع جنازه سردار دلها میلیونها نفر از مردم کشور ما پای کار آمدند زیرا سردار سلیمانی را ورای جناحها و رنگها و فراتر از سیاست به عنوان نمودی از غرور و افتخار ملی میدانستند و انگار با شهادت ایشان غرور ملی مردم خدشهدار شد.
رئیس بسیج رسانه فارس خاطرنشان کرد: در استان فارس با وجود ظرفیت عظیم رسانهای موجود، از نقشآفرینی رسانهها استفاده نشده و تولید محتوا به درستی صورت نگرفته و آن آمادگی و فضاسازی ذهنی پیش از وقوع رویدادها و تحلیلها و اقدامات بعد از آن به خوبی صورت نمیگیرد و به درج خبر بسنده کردهایم.
وی افزود: رسانهها گاه در قامت پل ارتباطی یکسویه میان مردم و مسؤولین در آمده و از کارکرد اصلی خود که همان مطالبهگری و جریانسازی است به اطلاعرسانی صِرف تبدیل شدهاند در حالی که رسانه ابزار انتقال دوسویه پیام از مردم به مسؤولین و از مسؤولین به مردم است.
رئیس بسیج رسانه فارس خاطرنشان کرد: محتوای پیام رسانهای نباید صرفاً تبلیغی و مستقیم باشد بلکه باید اقناعگر و تبیینی بوده و ذهن مخاطب را درگیر کرده و به تکاپو وادارد و منشأ اثر شود.
وی در پایان گفت: حل مساله، جهاد تبیین، مطالبهگری همه و همه باید در بستر رسانه صورت بگیرد و در این راه از تمام ظرفیتها و ابزارها و پلتفرمهای مجاز برای تأثیرگذاری بر مخاطبین مختلف استفاده شود.
ثبت دیدگاه