حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 378×
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۲۳:۰۴:۲۴
مردمی سازی امور رسالت مهم تبلیغات اسلامی
۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
شناسه : 1198
بازدید 507
10
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، مردمی سازی فعالیت های مرتبط با این سازمان را ازجمله رویکردهای جدید و مهم این مجموعه دانست.
ارسال توسط :
پ
پ

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن قانع مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس معتقد است که تبلیغات اسلامی طی ۴۰ سال گذشته که فعالیت خود را آغاز کرده است به عنوان شجره طیبه انقلاب اسلامی به حساب می‌آید این در حالی است که شاهد رشد فزاینده آموزش‌های دینی پس از فعالیت‌های این دستگاه هستیم.

در ابتدا درباره فلسفه وجودی سازمان تبلیغات اسلامی نظرتان را بفرمائید.

امام راحل توجه ویژه‌ای به تحقق اهداف انقلاب اسلامی داشت و به همین علت با صدور فرمان پیشران تحقق انقلاب اسلامی مأموریت ویژه‌ای به سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان پیشانی دستگاه‌های فرهنگی کشور داد از این رو این سازمان تلاش می‌کند تا بتواند نقش اثرگذاری در تحقق حکم رانی دینی داشته باشد.

سازمان تبلیغات اسلامی در تلاش است تا بتواند نقش ویژه‌ای در آموزه‌های اصیل انقلاب داشته باشد و حکمرانی را بر دو پایه عقلانیت دینی و انقلابی‌گری به تحقق برساند و در این راستا این سازمان دو رکن اساسی کنشگری دینی و مردمی سازی دین را مدنظر قرار داده است.

به طور کلی مردمی سازی دین به این معناست که دین باید با تمامی ابعاد در میان آحاد مردم وجود داشته و این مؤلفه عاملی برای توسعه فعالیت‌های اجتماعی شناخته شود از این رو در تلاش هستیم تا با فعالیت‌های تبلیغی زمینه توسعه در این بخش که مطالبه بر حق امام و رهبری است را تحقق بخشیدم.

استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌های مردم نهاد در کنار پویایی جامعه در راستای رسیدن به تعالی یکی دیگر از اهداف است که بایستی توسط سازمان تبلیغات اسلامی در جامعه تبیین و زمینه تحقق آن فراهم شود این در حالی است که سازمان تبلیغات اسلامی در تلاش است تا نسبت به اجتماعی کردند دین نیز اقدام کرده و زمینه توسعه یافتگی در این بخش را با کمک سایر دستگاه‌های فعال فرهنگی فراهم کند.

در راستای محقق کردن این هدف باید زمینه‌های متعددی نظیر عقلانیت، احساسات، عرضه‌های روحیه‌های اجتماعی، امیدآفرینی، استکبارستیزی، کار جهادی، نشاط اجتماعی و سایر فعالیت‌های اجتماعی در کنار همراهی دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگی در کنار سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته تا بتوان به این اهداف دست یافت.

سازمان تبلیغات چه نقشی در جامعه پردازی توحیدی دارد؟

سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال دینی کردن امور اجتماعی است، به این معنی که تمامی فعالیت‌های اجتماعی زمینه سعادتمندی بشر را فراهم کند در این راستا جامعه پردازی توحیدی نیز می‌تواند کمک شایان توجهی به دینی شدن جامع داشته باشد با توجه به فرامین مقام معظم رهبری ۵ فرآیند برای تحقق جامعه دینی مشخص شده است و سازمان تبلیغات به دنبال آن است که نسبت به جامعه پردازی که مورد توجه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب است اقدام کند.

جامعه دینی زمانی تشکیل خواهد شد که دین در تمام فعالیت‌های اجتماعی نمود داشته باشد این موضوع مهم‌ترین و بزرگ‌ترین وظیفه این نهاد عنوان شده است و سازمان تبلیغات اسلامی در تلاش است تا با برنامه‌ریزی جامع زمینه اجرایی شدن این خواسته مقام معظم رهبری را محقق کند.

عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی طی چهار دهه گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سیاست گذاری‌های متعددی برای این سازمان در نظر گرفته شده که اولین سیاست راهبری فرهنگی دینی است که بر عهده این سازمان است. راهبری فرهنگی دینی رویکردی فرا سازمانی است که باید تمامی دستگاه‌های فرهنگی در کنار یکدیگر قرار گرفته و سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال نقش آفرینی تک‌تک اعضای این گروه باشد.

سازمان تبلیغات اسلامی در تلاش است تا با ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی ویژه برنامه‌های متعدد فرهنگی را در استان اجرایی کند این در حالی است که رویکردهای دینی در استان فارس بایستی به گونه‌ای تدوین و اجرایی گردد که مطالبه رهبری را در جامعه پیاده سازی و محقق کنند.

موضوعاتی نظیر عفاف و حجاب، زیست عفیفانه، حوزه مذاهب، حوزه قرآن، سند عالی آموزش و پرورش و برنامه‌های علمی و پژوهشی از جمله فعالیت‌های اثرگذار اداره کل تبلیغات اسلامی در استان فارس است که نتایج حاصل شده از این گونه فعالیت‌ها موجب اقدامات علمی و محتوایی در جامعه شده که نسبت به عمق بخشی فعالیت‌های فرهنگی اقدام شد.

سیاست دومی که در اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس اجرایی شده ایجاد خط وحدت در حوزه تعاملات فرهنگی است این گزاره به آن معناست که سازمان در جایگاهی در فعالیت‌های اجتماعی قرار می‌گیرد که تمامی دستگاه‌ها با هماهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی نسبت به فعالیت‌های فرهنگی اقدام می‌کنند.

نقش این اداره کل در سند برش فرهنگی فارس چیست؟

استان فارس اولین استان کشور بوده که سند مهندسی فرهنگی در این استان اجرایی شد این در حالی است که این سند با توجه ویژه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز تدوین و همزمان با سفر ریاست جمهور دولت سیزدهم در فارس رونمایی شد.

در سال ۱۴۰۱ این سند در مرحله اجرایی قرار گرفت و می‌توان گفت که این سند به گونه‌ای است که در تلاش است تا فعالیت‌های فرهنگی را در جامعه ساماندهی کند

نقش اداره کل تبلیغات اسلامی در مأموریت رهبری به استان فارس چیست؟

با توجه به نامگذاری مقام معظم رهبری شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) است و در این راستا باید فعالیت‌های فرهنگی ویژه‌ای در سومین حرم اهل بیت وجود داشته باشد از این رو شاهد تقسیم کار فرهنگی در میان دستگاه‌های متعدد با محوریت حرم سوم هستیم.

حرم اول در ایران اسلامی بنیان فکری است و ترویج و تولید علم نیز در حرم دوم ارائه خواهد شد و در حرم سوم هم مأموریت فرهنگ‌سازی و مردمی سازی دین اجرایی می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.